Vandaag is Marianne bij ons aangesloten om een verdere diepgang te creëren in de beeldbegeleiding. Marianne toonde ons het ijsbergmodel van Mc. Clelland. Dit model geeft het onderscheid tussen zichtbaar gedrag en onderliggende normen en waarden weer. In de beeldbegeleiding zijn wij afgelopen jaar voornamelijk bezig geweest met het zichtbare leerkrachtgedrag. Hierbij spraken we voornamelijk over het gedrag, de kennis en vaardigheden. In het komende jaar willen we de verdiepingsslag maken naar het hoorbare en voelbare gedrag. Bij het hoorbare gedrag stellen wij onszelf de kernvraag: ‘Wat vind je?’. Het gaat hier voornamelijk om de opvattingen, overtuigingen en normen. De voelbare laag ligt nog verder in het onderbewuste. Hierbij stellen we onszelf de kernvraag: ‘Wat wil je?’. Bij deze diepere laag zoomen we in op waarden, drijfveren en de identiteit. Ik heb het idee dat deze manier van bespreken mij als leerkracht nog verder kan helpen om bewust bekwaam te gaan handelen of uiteindelijk wellicht zelfs onbewust bekwaam te worden (Maslow, 1954).

IJsberg-McClelland
(
ijsbergmodel, Mc. Clelland)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *