Vandaag stond een bezoek aan De Schatkaart in Delft op het programma. Enige tijd geleden hebben we ons verdiept in de bioritme-scholen. Nu zijn er niet veel van dit type scholen in Nederland. Wij weken daarom uit naar Delft waar een bioritme-school gevestigd is. Niet alleen het bioritme interesseerde ons, ook wilden wij meer weten over het educatief partnerschap in deze school. Hier was namelijk veel over te vinden op de website.

Eenmaal aangekomen op De Schatkaart worden wij direct hartelijk ontvangen. Het enthousiasme van de medewerkers is duidelijk zichtbaar. Ook de directeur Marlieke Leeuwenburgh ontvangt ons met groot enthousiasme. Zij vertelt ons dat De Schatkaart uitgaat van het Bioritme. Concreet betekent dit dat de school in het lesaanbod rekening houdt met de biologische klok van de kinderen.
Dagindeling
Kinderen krijgen de gelegenheid om rustig op te starten. Om half negen start de school met een routeplanner. Tijdens ons bezoek kwamen we erachter dat ouders in de kleuterklas iedere ochtend een flinke tijd in de klas mogen zijn. De opkomst is hier heel groot. Op die manier wordt er veel betrokkenheid gecreëerd; niet alleen binnen de kleutergroep heeft de school daar profijt van, maar ook in hogere klassen is goed voelbaar dat ouders hierdoor zich nog steeds verbonden voelen met de school en betrokken zijn, dit ondanks dat vanaf de middenbouw de ouders alleen het eerste kwartier mogen inlopen.

Tijdens het bezoek verdeelden wij ons in kleinere groepen. Met mijn groepje begonnen wij in groep 3. Meteen al viel ons op dat de kinderen veel aandacht krijgen van de leerkracht. Gemiddeld is de leerkracht verantwoordelijk voor zo’n 10 kinderen tegelijkertijd. Voor enkele zorgleerlingen is zelfs één op één begeleiding aanwezig. Na groep 3 liepen we door naar de bovenbouw. De groepen 6,7 en 8 zitten hier gezamenlijk in één lokaal. Ik vraag een leerling naar de werkwijze van haar school. Ze kan mij perfect uit leggen hoe zij werkt en wanneer zij wat moet doen. Na dit fijne gesprek lopen we door naar groep 4,5. We lopen het lokaal binnen en direct spreekt een jongetje ons aan en zegt ‘als je iets wilt weten mag je het altijd vragen he’. Wat hierop volgt verbaast ons ontzettend. Het jongetje neemt ons volledig op sleeptouw en laat ons op een hele professionele manier heel zijn vleugel van de school zien. Uiteindelijk komen we samen in een gesprek over zijn politieke partij terecht. Hij vertelt ons dat hij de De Partij van de Natuur heeft ontwikkeld waarna er een interessant gesprek volgt over zijn visie op de wereld. Zijn visie sluit volledig aan bij een school die het bioritme nastreeft. Tot slot vragen we aan hem of hij al weet wat hij later wilt worden. Hij geeft aan dat hij later meester wilt worden. In mijn optiek geven de antwoorden van deze jongen aan dat hij erg blij is met de vorm van onderwijs op zijn school.

Een aantal keer per jaar worden er ook ouder-meedenkavonden georganiseerd. De directeur zorgt ervoor dat ouders de gelegenheid krijgen bij ouderavonden aan te sluiten. Zij faciliteert dan kinderopvang zodat iedereen daar bij kan zijn. Ook worden ouders betrokken bij vieringen. Zo worden de ouders bijvoorbeeld uitgenodigd om kerst op school te vieren.

Bedankt Marlieke voor deze enthousiaste en vernieuwende kijk op onderwijs.

Afbeeldingsresultaat voor marlieke leeuwenburgh


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *