Vandaag kwam Frank van den Oetelaar bij ons op bezoek. Hij is de oprichter van www.21stcenturyskills.nl. Frank is een man met een vernieuwende en gedurfde blik op onderwijs. Hij probeerde ons dan ook mee te nemen in zijn toekomstgerichte visie. We keken verder dan de mogelijkheden van dit moment. De opbouw van de presentatie was net als een proeverij zo gaf Frank aan. Bij een proeverij is de opbouw dat er steeds dieper op een bepaald onderwerp ingegaan wordt. Hierdoor komt de informatie niet rouw op je dak, maar filosofeer je samen over de mogelijkheden van de toekomst.

Een van de beginfoto’s was een foto van een groep kinderen met een telefoon in de hand. Uiteraard is dit een heikel punt in het huidige onderwijs. Kinderen hebben vaak nog onvoldoende kader om te bepalen op welke moment de telefoon op welke manier ingezet kan worden. Wat er nu op veel scholen gebeurt is dat de kinderen hun telefoon iedere ochtend inleveren bij de leerkracht. Dit om ervoor te zorgen dat er geen escalaties plaats vinden onder schooltijd. Frank stelt de vraag of dit wel de goede manier is. De kinderen zullen in de toekomst op ieder moment beschikken over een smartphone. Het is juist aan ons de taak om de kinderen te leren hoe zij hiermee om moeten gaan. Hoe kunnen zij de smartphone goed benutten? Ik merk dat ik dit in mijn klas ook een punt van discussie vind. De kinderen komen enthousiast binnen en luisteren in groepjes naar muziek en nemen een filmpje op via musically. Ik zou deze motivatie en sociale communicatie graag op een positieve manier inzetten in mijn onderwijs. Frank sluit met zijn visie aan bij de toekomstuitspraken van Xpect Primair. Xpect Primair heeft namelijk als visie dat de leerling centraal dient te staan in ons onderwijs. Frank geeft aan dat de smartphone een onderdeel van het leven van de kinderen is. De smartphone hoort dus bij de leerlingen in het hedendaagse onderwijs. Ze hebben op dit vlak wel nog veel te leren zoals:
– wat is de impact van verstuurde berichten?
– wanneer kan ik de smartphone het beste gebruiken?
– wanneer kan ik het beste kiezen voor een fysiek spel en wanneer voor ontspanning op de smartphone?
– wat is de impact van mijn smartphone gebruik op mijn bio-ritme? (impact op slaapgedrag)
In deze vragen dient de school de kinderen van aanbod te voorzien. We kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat wij modellen in positief gedrag op social media. Je kunt laten zien dat het niet altijd goed is om vanuit een primaire emotie te reageren op een bepaald bericht. Het is namelijk van belang dat je een onderbouwde mening geeft om meer diepgang aan te brengen in communicatie. We kunnen de kinderen aanleren om bepaalde nieuwsberichten eerst vanuit verschillende perspectieven te belichten alvorens men reageert.

Tevens sprak Frank over de veranderende rol van de leerkracht. Wanneer het onderwijs steeds verder digitaliseert, worden de mogelijkheden ook steeds groter. Kinderen krijgen steeds meer toegang tot adaptieve onderwijsvormen. De leerkracht dient zich steeds verder te ontwikkelen als analyticus (Learning Analytics). Ook deze uitspraak sluit aan bij de toekomstuitspraak van Xpect Primair. Binnen Xpect dient de professional zich te blijven ontwikkelen (blijven leren). Naar mijn idee heeft Frank gelijk en is het van belang dat wij de competentie ‘analyseren’ hier een prominente rol in geven.

Tot slot sprak Frank over verschillende mogelijkheden van vernieuwende technologieën in de toekomst. Zo sprak hij over AR (projectie via een open bril die de leefruimte gebruikt als kader) en VR (projectie in een gesloten bril in een volledig virtuele omgeving). Daarnaast spraken we over robot Edi, gamification (leidt tot verbeterde motivatie en concentratie), Blockchain, trustparadox en E-portfolio.

Frank bedankt voor deze open blik op de toekomst.

Afbeeldingsresultaat voor E-portfolio

Categorieën: Module 4 en 7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *