02-06-2017

Vandaag was Kris Verbeeck bij ons te gast. Zij vertelde ons vandaag over eigenaarschap. Zo vertelde zij dat het bij eigenaarschap van belang is dat er beoordelingscriteria zijn die helder zijn voor de kinderen zodat er ook succescriteria zijn waar de kinderen aan willen voldoen. Eigenaarschap werd door Kris op verschillende manier omschreven zoals ‘anders vasthouden’ en ‘willievatie’. Uiteraard doelt ze hier op het grote aandeel van de motivatie. Zonder de wil om iets te leren, is het onmogelijk om tot eigenaarschap te komen. Kris liet ons het ‘continuüm van motivatie’ zien. In deze theorie worden vier types onderscheiden:
1) Diepvries; werk vanuit extrinsieke motivatie-kent geen eigenaarschap (Externe regulatie)
2) Koelkast; werkt door druk van buitenaf/is streng voor zichzelf- is geen eigenaar van het leerproces (Geïntrojecteerde regulatie)
3) Centrale verwarming; doel wordt vanuit leerkracht aangeboden en wordt hierdoor geprikkeld-na uitleg van leerkracht is er sprake van eigenaarschap bij de leerling (Geïdentificeerde regulatie)
4) Haardje; is vanuit nature enthousiast en gemotiveerd. Het is de kunst om hen te blijven motiveren- zijn volledig eigenaar van leerproces. (Intrinsieke regulatie)

Voordat een kind tot eigenaarschap kan komen is het tevens van belang dat voldaan wordt aan de basisvoorwaaarden: Relatie, Autonomie en Competentie. Wanneer een van deze componenten in disbalans is, zal een kind moeilijk tot leren komen. Ook zijn bovenstaande basisvoorwaarden de grondlegger voor het continuüm van motivatie.

Belangrijke personen:
Dylan Wiliam
J. Marino

Categorieën: Module 4 en 7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *