Vandaag starten we onze dag bij de JOPOklas. Ze krijgen vandaag les bij het technieklokaal. Ook is hier een ICT gedeelte. De JOPOklas wordt in deze les gemixt met 4th grade (groep zes). Na een beknopte instructie van 3 minuten gaan alle kinderen aan de slag. De opdracht is het maken van een windmolen. Van te voren hebben de kinderen al veel onderwijsaanbod gehad over windmolens, techniek en schaal. Met deze voorkennis gaan de kinderen direct aan de slag. Er ontstaan veel verschillende uitwerkingen. Dit wordt ook bevorderd door de grote hoeveelheid materialen. Ook ligt er veel gereedschap klaar (inclusief zaag en lijmpistolen) waar kinderen zelf mee mogen werken. Opnieuw blijkt hier hoeveel vertrouwen er aan de kinderen gegeven wordt. Tijdens het maken van de windmolens heerst er een grote rust. De kinderen overleggen rustig met elkaar en zijn doelgericht bezig met hun opdracht. Veel JOPO leerlingen kiezen voor de verwerking in tinkercad. Dit is een online 3D programma waarmee ze een ontwerp kunnen maken voor de 3Dprinter. Een jongen uit de JOPO klas die vroeger enkel dacht vrachtwagenchauffeur te willen worden en verder geen interesses had, werkt ontzettend hard aan zijn ontwerp. Het is mooi om te zien hoe deze kinderen hier hun talenten vinden en motivatie terug krijgen.

Na de ochtendpauze lopen we door naar de les home-economic. Onderdeel van dit vakgebied is koken. We hebben een heerlijk menu op het programma: rendiervlees met bosbessensaus, aardappelstamp en eierkoeken (als recept uit Nederland). Kim en ik mogen samen gaan koken met Katharina; een meisje uit 9th grade met ontzettend veel talenten. Het is een leuke informele manier om met haar in contact te komen. We werken samen als een team in een mooie grote bedrijfskeuken. Er zijn meerdere kookblokken in de grote keuken. Ieder groepje heeft alle materialen ter beschikking. We genieten volop van het moment. Na het koken proeven we ons eigen eten aan een mooi gedekte tafel. Het is een gezellige setting om met Katharina te kletsen. Ze vertelt ons dat haar school een gemiddelde Finse school is. Wel hebben zij veel luxe qua vaklokalen in vergelijking tot andere Finse scholen. Ze heeft naast home-economics ook voor muziek gekozen als keuzevak. Ze vertelt dan ook vol trots dat ze piano speelt. Ik vraag haar om een stukje te laten horen. Van deze vraag wordt ze heel blij en na afloop van de les lopen Geert, Mara en ik mee naar de piano in de aula. Vol passie begint Katharina te spelen. Ze is ontzettend getalenteerd. Vervolgens spelen zij en Mara samen wat nummers. Na dit ultieme genotmomentje neemt Katharina ons samen met twee klasgenoten mee naar de cottage op het schoolplein. Ze hebben hier alvast een lekker vuurtje aangestoken en er hangt een enorme zalm op het vuur. De meiden hebben allerlei lekkere dingen voor ons bereid en opnieuw worden we ontzettend verwend. Tijdens dit gezellige moment komt ons ‘vriendje’ Peka er ook gezellig bij zitten. Hij vindt het namelijk ontzettend gezellig om met ons (zijn beste vrienden haha) samen te zitten. Hij laat vol trots zijn 3D villa zijn. Hij heeft als droom om laten in amerika te gaan wonen en architect te worden. Hij is pas 11 jaar oud en spreekt al goed Engels en zijn levenspad is bedacht. Opnieuw blijkt hoe mooi de talenten van de kinderen hier belicht worden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *